Aktiviteter i årenes løb
Her på denne side er det muligt at få et godt overblik over de aktiviteter de frivillige i Hjortshøj-Egå-Skæring Egnsarkiv har udfoldet i årernes løb. Informationen er hentet og modificeret fra formandens beretning, som fortalt ved generalforsamlingerne afholdt af Støtteforeningens bestyrelse.
2025
Vi begyndte året den 23.januar med nytårskur, som er frokost i arkivet for de frivillige, der bemander arkivet på åbningsdagene og arbejdsdage. De frivillige besvarer forespørgsler og finder de arkivalier frem som besøgende efterspørger. De frivillige laver plancher, passer regnskab, vedligeholder vores IT-udstyr og overfører digitaliserede arkivalier til computere. Her taler vi også om planer for det kommende år.
Den 13.marts var der generalforsamling i Skæring Kirke Sognegård. Der kom mange medlemmer og gæster udefra, som så den nye film, der er optaget i Hjortshøj.
Filmen om Hjortshøj blev ved 2 forestillinger i marts, vist i Hjortshøj Sognegård, hver gang med omkring 80 pladser besat. Egnsarkivet deltog, hver gang, med en lille optakt til filmen.
Lørdag den 8.november var det arkivernes dag. Da dørene blev åbnet kl. 10.30 kom de første gæster, og i løbet af dagen til vi lukkede kl. 15.00 fik vi besøg af 45-50 besøgende. På vore PC’er viste vi de gamle sognefilm, og den nye film om Frugtplantagen Kirstineborg samt billedserie fra vores område. Der blev bladret i udklip fra vores avissamling, og snakken gik ved bordet, hvor der var kaffe og småkager.
I oktober viste vi en billedserie fra Skæring området for Mandagskredsen i Skæring Kirke, samme serie blev tre uger senere vist for Seniormænd i Folkehuset i Skæring.
Vi har set og lyttet til de mange optagelser vi havde på 32 VHS bånd- 22 kassettebånd, 26 spolebånd og 2 smalfilm, som derefter blev sendt til digitalisering.
I løbet af 2025 har vi 8 gange sendt skrivelsen STENEN ud til vores medlemmer med lidt historie fra området og hvad vi ellers laver i arkivet.
I 2025 har vi haft 19 åbningsdage som er anden onsdag og sidste torsdag fra kl. 14 til 18 hver måned, dog ikke fra 15. juni til 15. august og 15. december til 15.januar. Der har været 126 besøgende, der har været 14 afleveringer til os og 18 spørgsmål til os. Den tredje torsdag i de måneder hvor vi har åbningsdage har vi en arbejdsdag fra kl. 10 til 15.
Der har været nogle kurser online om Arkibas som vi har deltaget i. I sammenslutningen af lokalarkiver i Østjylland har vi deltaget årsmødet.
2024
Året i Egnsarkivet startede den 17. januar med nytårskur, som er frokost i arkivet for de arkivfolk, der er der pååbningsdagene, tager foto, film, laver plancher, passer regnskab, vedligeholder vores PC’er.
Den 11.marts var der generalforsamling i Egå Sognegård, med mange medlemmer, der hørte et foredrag af Hans Harmsen om de gartnerier, han har haft i Egå.
Den 23.maj havde vi byvandring i Andelssamfundet i Hjortshøj. Vi fik en god rundvisning i området, og i kaffepausen i et af fælleshusene fik vi forklaret, hvad det betyder at bo i et andelssamfund.
Den 9. november var det arkivernes dag. Vi havde lånt det lille lokale ved sundhedsklinikken, og her viste vi på PC billeder fra Egå. I arkivet viste vi de 2 sognefilm fra 1953 og 1969.
I løbet af 2024 har vi 8 gange sendt nyhedsbrevet – STENEN – ud til medlemmerne.
I 2024 har vi haft 19 åbningsdage. Der har været 75 besøgende, og 14 har afleveret noget til os. Der har været 20 spørgsmål via mail i årets løb.
Vi har en arbejdsdag hver måned den 3. torsdag fra kl. 10.00 til 15.00 med en lille frokostpause.
Der har været nogle kurser om arkiver og nogle om Arkibas, hvilket er en sammenslutning af lokalarkiver, og her har vi deltaget med 4 personer.
2023
Året 2023 blev det første hele år, hvor arkivet havde åbent i de nye lokaler på Virupvej 71, 8530 Hjortshøj.
Efter indflytning i januar 2022 med opsætning af hylder og skabe samt at sætte alle arkivalier på plads igen, til indvielse i september 2022, kom vi i gang med det daglige arbejde.
Vi aftalte nogle åbningsdage for 2023, og her kom der mange gæster. Nogle for at aflevere noget, foto, bøger, malerier, andre for at spørge om noget, som vi i de fleste tilfælde kunne svare på.
Den 21.marts var der generalforsamling i Hjortshøj Sognegård. Der blev valgt en ny bestyrelse, og de forskellige poster blev fordelt.
Til vores nyhedsbreve har vi fra Erik Carstensen, tidligere arkivleder, modtaget flere indlæg om børneteater, Forsamlingshuset i Skæring og Eriks arbejde med egnsarkivet.
Sammen med folk fra Hjortshøj skal der laves en ny film om Hjortshøj. De er i fuld gang med det, og vi skal hjælpe med det historiske.
Den 11. november var det Arkivernes dag. Vi havde lavet 2 plancher med billeder fra Hjortshøj. En blev placeret i caféen i Viruphuset nogle dage før. Der kom mange gæster på dagen, hvor de kunne se de 2 film fra 1953 og 1969 samt en ny serie billeder fra Hjortshøj, der kørte på repeat på en PC.
Vi har vist billeder for grupper på Folkehus Hjortshøj, OK center i Egå, Kvindegruppe i Hjortshøj, plancher om altertavlen i Egå Kirke, opstillet i sognegården.
Der har været 23 åbningsdage i 2023, plus det arbejde, der laves derhjemme med billeder, skrivelser til medlemmer og andre. Nyhedsbreve er der udsendt 8 i 2023.
2 personer har været på arkivkurser, og 2 personer har været på 2 onlinekurser om Arkibas.
Bestyrelsesmøder holder vi, når der er åbningsdage eller når vi er sammen.
2022
Finn Petersen takker Peer Otto Nielsen og Frode Underlien for deres store arbejde i bestyrelsen og i egnsarkivet. Arkivalierne er jo blevet flyttet fra Statsarkivet til lokalarkivet i Hjortshøj.
