Om Hjortshøj-Egå-Skæring Egnsarkiv
Egnsarkivet hører ind under Aarhus Kommunes biblioteksvæsen og drives af Støtteforeningens frivillige.
Oprettelsen og organitationen af egnsarkivet
Egnsarkivet blev oprettet sammen med 21 andre arkiver i 1969 – da Århus blev en storkommune – for at opbevare de arkivalier, som ikke skulle i kommunens arkiv. Hjortshøj-Egå-Skæring Egnarkiv blev oprettet på initiativ af det daværende sogneråd. Viceskoleinspektøren, Lars Häuser, var meget engageret i oprettelsen og blev den første arkivleder.
Arkivet er organiseret med en støtteforening med en bestyrelse på 5 medlemmer, som yder en stor indsats i arkivet. Støtteforeningen har ca. 80 medlemmer, som betaler et årligt kontingent på 100 kr. Arkivet var på Skæring Skole fra oprettelsen indtil 2017, hvor skolen selv skulle bruge lokalerne. Arkivet blev derfor pakket ned og opbevaret på Statsarkivet i Aarhus.
Lokalarkivets nye bolig
Denne mangel på lokaler afstedkom mange bekymringer for lokalarkivets videre tilstedeværelse i de tre sogne. Læs om kampen for lokalarkivet her. Endelig i 2022 kunne lokalarkivet flytte ind i nye lokaler på Virupvej 71 i Hjortshøj. Bygningen var oprindeligt inspektørboligen for skoleinspektøren på Virupskolen.
Det meste af 2022 gik med at indrette lokalerne og få arkivalierne tilbage på plads. Først i 2023 blev lokalarkivet åbent igen. På de aftalte åbningsdage for 2023 kom der mange gæster. Nogle kom for at aflevere noget, såsom foto, bøger, malerier. Andre kom for at spørge om noget, hvilket vi i de fleste tilfælde kunne svare på. Til vores nyhedsbreve har vi fra Erik Carstensen, tidligere arkivleder, modtaget flere indlæg om børneteater, forsamlingshuset i Skæring og Eriks arbejde med egnsarkivet.
Sammen med folk fra Hjortshøj skal der laves en ny film om Hjortshøj. De er i fuld gang med det, og Hjortshøj-Egå-Skæring Egnsarkiv hjælper med det historiske. Filmen ‘Hjortshøj 2025 en levedygtig landsby’ er nu færdig og kan ses på YouTube.
